Mejän tiimin omavalvonta suunnitelma
1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT (4.1.1)
Palveluntuottaja
Yksityinen palvelujentuottaja
Nimi: Impiö Tuulia
Palveluntuottajan Y-tunnus: 3157585-1
Kunnan nimi: Rovaniemen kaupunki
Kuntayhtymän nimi:
Sote -alueen nimi: Lappi
Toimintayksikön nimi
Mejän tiimi oy
Toimintayksikön sijaintikunta yhteystietoineen
Rovaniemen kaupunki,
Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan:
Kotihoito, kotisairaanhoito ja omaishoidon palvelut sekä henkilökohtainen avustus
Toimintayksikön katuosoite
Pujottelijantie 16A sekä kotihoidon tsto Sivutie 7.
Postinumero
96600
Postitoimipaikka
Rovaniemi
Toimintayksikön vastaava esimies
Tuulia Impiö, Anna-Stina Määttä ja Katri Sarre
Puhelin
0505538665
Sähköposti
mejantiimi@gmail.com
Toimintalupatiedot (yksityiset sosiaalipalvelut)
Aluehallintoviraston/Valviran luvan myöntämisajankohta (yksityiset ympärivuorokautista toimintaa harjoittavat yksiköt)
1.1.2021
Palvelu, johon lupa on myönnetty
Sosiaali- ja terveysalan kotiin annettavat palvelut
Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)
Kunnan päätös ilmoituksen vastaanottamisesta
Aluehallintoviraston rekisteröintipäätöksen ajankohta
Alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat
2 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET (4.1.2)
Toiminta-ajatus
Tuottaa kotihoito, kotisairaanhoito, omaishoitoa sekä henkilökohtaista avustusta - Avustusta, hoivaa, tukea ja huolenpitoa ihmisen jokaiselle hetkelle, yksilöllisen tarpeen mukaan.
Arvot ja toimintaperiaatteet
Mitkä ovat yksikön arvot ja toimintaperiaatteet?
Mejän tiimin arvoperustana toimivat läheisyys, tavoitettavuus, luotettavuus, avoimuus sekä yhteisöllisyys
Mejän tiimin toiminta periaatteena on olla asiakkaan tukena hänen yksilöllisyytensä huomioiden. Ymmärrämme jokaisen asiakkaan tarpeen fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja hengelliseen hyvinvointiin. Haluamme olla asiakkaan tukena kaikissa arjen tilanteissa ja oma avustaja/hoitaja järjestelmän kautta varmistaa asiakkaillemme tutut avustaja/hoitajat asiakkaan tarpeiden mukaan.
3 RISKINHALLINTA (4.1.3)
Omavalvonta perustuu riskinhallintaan, jossa palveluun liittyviä riskejä ja mahdollisia epäkohtia arvioidaan monipuolisesti asiakkaan saaman palvelun näkökulmasta. Riskit voivat aiheutua esimerkiksi fyysisestä toimintaympäristöstä (kynnykset, vaikeakäyttöiset laitteet), toimintatavoista, asiakkaista tai henkilökunnasta. Usein riskit ovat monien virhetoimintojen summa. Riskinhallinnan edellytyksenä on, että työyhteisössä on avoin ja turvallinen ilmapiiri, jossa sekä henkilöstö että asiakkaat ja heidän omaisensa uskaltavat tuoda esille laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä epäkohtia?
Riskinhallinnan järjestelmät ja menettelytavat
Riskinhallinnassa laatua ja asiakasturvallisuutta parannetaan tunnistamalla jo ennalta ne kriittiset työvaiheet, joissa toiminnalle asetettujen vaatimusten ja tavoitteiden toteutuminen on vaarassa. Riskinhallintaan kuuluu myös suunnitelmallinen toiminta epäkohtien ja todettujen riskien poistamiseksi tai minimoimiseksi sekä toteutuneiden haittatapahtumien kirjaaminen, analysointi, raportointi ja jatkotoimien toteuttaminen. Palveluntuottajan vastuulla on, että riskinhallinta kohdistetaan kaikille omavalvonnan osa-alueille.
Riskinhallinnan työnjako
Johdon tehtävänä on huolehtia omavalvonnan ohjeistamisesta ja järjestämisestä sekä siitä, että työntekijöillä on riittävästi tietoa turvallisuusasioista. Johto vastaa siitä, että toiminnan turvallisuuden varmistamiseen on osoitettu riittävästi voimavaroja. Heillä on myös päävastuu myönteisen asenneympäristön luomisessa epäkohtien ja turvallisuuskysymysten käsittelylle. Riskinhallinta vaatii aktiivisia toimia koko henkilökunnalta. Työntekijät osallistuvat turvallisuustason ja -riskien arviointiin, omavalvontasuunnitelman laatimiseen ja turvallisuutta parantavien toimenpiteiden toteuttamiseen.
Riskinhallinnan luonteeseen kuuluu, ettei työ ole koskaan valmista. Koko yksikön henkilökunnalta vaaditaan sitoutumista, kykyä oppia virheistä sekä muutoksessa elämistä, jotta turvallisten ja laadukkaiden palveluiden tarjoaminen on mahdollista. Eri ammattiryhmien asiantuntemus saadaan hyödynnetyksi ottamalla henkilökunta mukaan omavalvonnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen.
Luettelo riskinhallinnan/omavalvonnan toimeenpanon ohjeista
Meillä on oma riskienhallinta ohjelma ja kaavake, jonka kautta läheltä piti/vaaratilanne arkistoidaan omaan kansioon. Kansioon kerätään kaikki ilmoitukset kuukausittaisiin jaksoihin. Ilmoitusten käsittely kuukausittain työntekijöiden kanssa tiimipalverissa, jossa kirjataan myös jatkoa ajatellen toiminta ohjeet, ettei tilannetta pääsisi uudelleen mahdollistumaan.
Seuraamme potilastyön poikkeamia säännöllisesti kerran kuukaudessa ja toimitamme poikkeamat myös Rovaniemen kaupungille. Käsittelemme poikkeamat työtiimissä kuukauden välein sekä puutumme jatkuviin poikkeamiin työnohjauksella.
Riskien tunnistaminen
Riskinhallinnan prosessissa sovitaan toimintatavoista, joilla riskit ja kriittiset työvaiheet tunnistetaan.
Miten henkilökunta tuo esille havaitsemansa epäkohdat, laatupoikkeamat ja riskit?
Henkilökunta kirjoittaa epäkohdasta poikkeama ilmoituksen Nursebuddy muistilapulle sekä ilmoittaa tapahtumasta myös vastaavalle Katri Sarre, Anna-Stina Määttä ja Tuulia Impiö. Ilmoituksen voi myös tehdä Niina Sääskilahdelle sekä Paula Kuru-Keskitalolle(kirjaa ja seuraa poikkeamia kuukausittain).
Riskien käsitteleminen
Haittatapahtumien ja läheltä piti -tilanteiden käsittelyyn kuuluu niiden kirjaaminen, analysointi ja raportointi. Vastuu riskinhallinnassa saadun tiedon hyödyntämisestä kehitystyössä on palvelun tuottajalla, mutta työntekijöiden vastuulla on tiedon saattaminen johdon käyttöön. Haittatapahtumien käsittelyyn kuuluu myös niistä keskustelu työntekijöiden, asiakkaan ja tarvittaessa omaisen kanssa. Jos tapahtuu vakava, korvattavia seurauksia aiheuttanut haittatapahtuma, asiakasta tai omaista informoidaan korvausten hakemisesta.
Miten yksikössä käsitellään haittatapahtumat ja läheltä piti -tilanteet ja miten ne dokumentoidaan?
Asia dokumentoidaan kaavakkeella sekä ilmoittamalla asiasta vastaavalle esimiehelle Tuulia Impiö tai Katri Sarre, Anna-Stina Määttä. Haitta- ja läheltä piti tilanteet käsitellään kuukauden välein edellisen kuun ajalta kuukauden ensimmäisessä tiimipalverissa/tarvittaessa heti.
Korjaavat toimenpiteet
Laatupoikkeamien, epäkohtien, läheltä piti -tilanteiden ja haittatapahtumien varalle määritellään korjaavat toimenpiteet, joilla estetään tilanteen toistuminen jatkossa. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa tilanteiden syiden selvittäminen ja tätä kautta menettelytapojen muuttaminen turvallisemmiksi. Myös korjaavista toimenpiteistä tehdään seurantakirjaukset ja -ilmoitukset.
Miten yksikössänne reagoidaan esille tulleisiin epäkohtiin, laatupoikkeamiin, läheltä piti -tilanteisiin ja haittatapahtumiin?
Poikkeamat käsitellään tiimipalverissa, jossa käsitellään myös miten jatkossa ennalta ehkäisemme kyseisen tapahtuman uusiintumista.
Muutoksista tiedottaminen
Miten muutoksista työskentelyssä (myös todetuista tai toteutuneista riskeistä ja niiden korjaamisesta) tiedotetaan henkilökunnalle ja muille yhteistyötahoille?
Asioista tiedotetaan sisäisen viestinnän kautta sekä palaveri muistiossa, joka on työntekijöiden luettavissa sisäisen viestinnän kautta telegrammissa.
Omaisten kanssa olemme yhteydessä puheluin, tekstiviestein, Nursebuddyn sekä sähköpostin välityksellä.
4 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN (3)
Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt
Omavalvontasuunnitelma laaditaan toimintayksikön johdon ja henkilökunnan yhteistyönä. Omavalvonnan eri osa-alueilla voi olla myös omat vastuuhenkilöt.
Ketkä ovat osallistuneet omavalvonnan suunnitteluun?
Tuulia Impiö, Niina Sääskilahti, Anna-Stina Määttä, Sirpa Sääskilahti
Omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta vastaavan henkilön yhteystiedot:
Tuulia Impiö p. 0505538665
Anna-Stina Määttä p. 0505540222
Omavalvontasuunnitelman seuranta (määräyksen kohta 5)
Omavalvontasuunnitelma päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia.
Miten yksikössä huolehditaan omavalvontasuunnitelman päivittämisestä?
Oma valvonta suunnitelma tarkastetaan 3 kuukauden välein viimeistään kolmannen kuukauden ensimmäisen täyden viikon aikana.
Omavalvontasuunnitelman julkisuus
Ajan tasalla oleva omavalvontasuunnitelman pitää olla julkisesti nähtävänä yksikössä siten, että asiakkaat, omaiset ja omavalvonnasta kiinnostuneet voivat helposti ja ilman erillistä pyyntöä tutustua siihen.
Missä yksikön omavalvontasuunnitelma on nähtävillä?
Yksikön oma valvonta suunnitelma on nähtävillä Pujottelijantie 16A, 96600 Rovaniemi sekä Sivutie 7 as.28, 96300 Rovaniemi
5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET (4.2)
4.2.1 Palvelutarpeen arviointi
Hoidon ja palvelun tarvetta arvioidaan yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa, läheisensä tai laillisen edustajansa kanssa. Arvioinnin lähtökohtana on henkilön oma näkemys voimavaroistaan ja niiden vahvistamisesta. Palvelutarpeen selvittämisessä huomion kohteena ovat toimintakyvyn palauttaminen, ylläpitäminen ja edistäminen sekä kuntoutumisen mahdollisuudet. Palvelutarpeen arviointi kattaa kaikki toimintakyvyn ulottuvuudet, joita ovat fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kognitiivinen toimintakyky. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat eri ulottuvuuksiin liittyvät riskitekijät kuten terveydentilan epävakaus, heikko ravitsemustila, turvattomuus, sosiaalisten kontaktien vähyys tai kipu.
Miten asiakkaan palvelun tarve arvioidaan - mitä mittareita arvioinnissa käytetään?
Asiakkaan palveluntarvetta arvioidaan 2 kertaa vuodessa tarkistaen hoito- ja palvelusuunnitelma sisällön asiakkaan sekä hänen asioitaan hoitavan tahon kanssa. Lisäksi voidaan palveluntarvetta arvioida asiakkaan muuttuneen tilanteen vuoksi esimerkiksi terveydentilan muuttuessa.
Miten asiakas ja/tai hänen omaistensa ja läheisensä otetaan mukaan palvelutarpeen arviointiin?
Asiakkaan omaiset ja läheiset ovat tervetulleita palveluntarpeen arviointiin aina asiakkaan näin halutessa. Jos asiakas toivoo avointa yhteistyötä omaisten ja läheistensä kanssa he ovat aina tervetulleita keskustelemaan kanssamme huolineen ja iloineen.
4.2.1 Hoito-, palvelu- tai kuntoutussuunnitelma
Hoidon ja palvelun tarve kirjataan asiakkaan henkilökohtaiseen, päivittäistä hoitoa, palvelua tai kuntoutusta koskevaan suunnitelmaan. Suunnitelman tavoitteena on auttaa asiakasta saavuttamaan elämänlaadulleen ja kuntoutumiselle asetetut tavoitteet. Päivittäisen hoidon ja palvelun suunnitelma on asiakirja, joka täydentää asiakkaalle laadittua asiakas/palvelusuunnitelmaa ja jolla viestitään palvelun järjestäjälle asiakkaan palvelutarpeessa tapahtuvista muutoksista.
Miten palvelusuunnitelman toteutuminen asiakkaan palvelussa/hoidossa varmistetaan, on omavalvonnan keskeisiä sovittavia asioita.
Miten hoito- ja palvelusuunnitelma laaditaan ja miten sen toteutumista seurataan?
Hoito- ja palvelusuunnitelma laaditaan yhteistyössä asiakkaan, omaisten sekä hänen hoidostaan vastaavan palveluyksikön kanssa. Palveluja arvioidaan seuraavan kerran viimeistään 6kk päästä palvelujen aloittamisesta/tarvittaessa.
Miten varmistetaan, että henkilökunta tuntee hoito- ja palvelusuunnitelman sisällön ja toimii sen mukaisesti?
Hoito- ja palvelusuunnitelman tekemiseen osallistuu asiakaan oma hoitaja, joka jakaa tiedon myös muille hoitajille ja omaisille. Päivitetty suunnitelma tallennetaan LifeCareen sekä huomioidaan asiakas tehtävien suunnittelussa Nursebuddyssa. Suunnitelman päivityksestä välitetään Rovaniemen kaupungille.
4.2.1 Hoito- ja kasvatussuunnitelma (LsL 30.5 §)
Lastensuojelun asiakkaana olevalle lapselle tehdään tarvittaessa erillinen hoito- ja kasvatussuunnitelma, joka täydentää lastensuojelulain 30 §:n mukaista asiakassuunnitelmaa. Hoito- ja kasvatussuunnitelmassa arvioidaan lapsen laitoksessa tarvitseman hoidon ja huollon sisältöä, ottaen huomioon, mitä asiakassuunnitelmassa on määritelty sijaishuollon tarkoituksesta ja sen tavoitteesta. Hoito- ja kasvatussuunnitelma täydentää asiakassuunnitelmaa ja tukee laitoksessa järjestettävän tosiasiallisen hoidon ja huolenpidon järjestämistä. Hoito- ja kasvatussuunnitelma on annettava tiedoksi lapsen asioista vastaavalle sosiaalityöntekijälle sekä lapsen huoltajille.
Miten hoito- ja kasvatussuunnitelma laaditaan ja miten sen toteutumista seurataan?
4.2.2 Asiakkaan kohtelu
Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
Itsemääräämisoikeus on jokaiselle kuuluva perusoikeus, joka muodostuu oikeudesta henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Siihen liittyvät läheisesti oikeudet yksityisyyteen ja yksityiselämän suojaan. Henkilökohtainen vapaus suojaa henkilön fyysisen vapauden ohella myös hänen tahdonvapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan. Sosiaalihuollon palveluissa henkilökunnan tehtävänä on kunnioittaa ja vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja tukea hänen osallistumistaan palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Miten yksikössä vahvistetaan asiakkaiden itsemääräämisoikeuteen liittyviä asioita kuten yksityisyyttä, vapautta päättää itse omista jokapäiväisistä toimista ja mahdollisuutta yksilölliseen ja omannäköiseen elämään?
Tulemme tekemään asiakkaan kanssa avointa yhteistyötä ja palvelu lähtee aina asiakkaan tarpeesta. Asiakas sopii itse oman hoitajansa kanssa itselleen parhaiten sopivat ajankohdat, milloin hoitoa tuotetaan ja palvelun sisällön. Tarvittaessa arvioimme myös asiakkaan omaisen kanssa palveluntarpeesta, jotta voimme huomioida asiakkaiden päivärytmiä esimerkiksi paremmin.
Itsemääräämisoikeuden rajoittamisen periaatteet ja käytännöt
Sosiaalihuollon asiakkaan hoito ja huolenpito perustuu ensisijaisesti vapaaehtoisuuteen, ja palveluja toteutetaan lähtökohtaisesti rajoittamatta henkilön itsemääräämisoikeutta. Jos rajoitustoimenpiteisiin joudutaan turvautumaan, on niille oltava laissa säädetty peruste ja sosiaalihuollossa itsemääräämisoikeutta voidaan rajoittaa ainoastaan silloin, kun asiakkaan tai muiden henkilöiden terveys tai turvallisuus uhkaa vaarantua. Itsemääräämisoikeutta rajoittavista toimenpiteistä tehdään asianmukaiset kirjalliset päätökset. Rajoitustoimenpiteet on toteutettava lievimmän rajoittamisen periaatteen mukaisesti ja turvallisesti henkilön ihmisarvoa kunnioittaen. Lastensuojeluyksiköille lasten ja nuorten itsemääräämisoikeuden rajoittamisesta on erityiset säännökset lastensuojelulaissa.
Itsemääräämisoikeutta koskevista periaatteista ja käytännöistä keskustellaan sekä asiakasta hoitavan lääkärin että omaisten ja läheisten kanssa ja ne kirjataan asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmaan. Rajoittamistoimenpiteistä tehdään kirjaukset myös asiakastietoihin.
Mistä rajoittamistoimenpiteisiin liittyvistä periaatteista yksikössä on sovittu?
Kunnioitamme asiakkaidemme itsemääräämisoikeutta ja teemme asiakkaamme kanssa yhteistyötä hänen palveluiden tarpeen arvioinnissa. Otamme asiakkaan itsemääräämisoikeuden huomioon hänen palveluitaan suunniteltaessa ja arvioidessa.
Itsemääräämisoikeuden rajoittamisesta suositellaan laadittavaksi yksikön omat ohjeet. Tämä helpottaa työntekijöiden perehtymistä aiheeseen käytännön työn näkökulmasta ja edistää siten usein haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan oikeusturvaa.
-Yksikössämme ei ole oikeutta rajoittaa itsemääräämisoikeutta.
Asiakkaan asiallinen kohtelu
Suuri osa sosiaalipalveluista tehdyistä kanteluista koskee asiakkaan kokemaa epäasiallista kohtelua tai epäonnistunutta vuorovaikutustilannetta työntekijän kanssa. Asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle, mikäli hän on tyytymätön kohteluunsa. Palvelun perustuessa ostosopimukseen muistutus tehdään järjestämisvastuussa olevalle viranomaiselle. Yksikössä tulisi kuitenkin ilman muistutustakin kiinnittää huomiota ja tarvittaessa reagoida epäasialliseen tai loukkaavaan käytökseen asiakasta kohtaan.
Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan, miten varmistetaan asiakkaiden asiallinen kohtelu ja miten menetellään, jos epäasiallista kohtelua havaitaan?
Mejän tiimin arvoperustana on kohdella asiakkaitamme arvostavasti ja kunnioittavasti. Epäasialliseen käyttäytymiseen puututaan aina välittömästi esimiehen/tarvittavien tahojen kanssa yhteistyössä.
Miten asiakkaan ja tarvittaessa hänen omaisensa tai läheisensä kanssa käsitellään asiakkaan kokema epäasiallinen kohtelu, haittatapahtuma tai vaaratilanne?
Asiakkaan kokema epäasiallinen kohtelu, haitta tapahtuma kirjataan samanlaisin toimenpitein kuin kaikki muutkin poikkeama ilmoitukset. Asia käsitellään tiimissä sekä asianosaisten kanssa tilanteen mukaan. Jos oma työntekijämme on osallistunut asiakkaan kaltoin kohteluun tällöin toimimme asiaan kuuluvalla vakavuudella tilanteen arvioiden.
4.2.3 Asiakkaan osallisuus
Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämiseen
Eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän perheidensä ja läheistensä huomioon ottaminen on olennainen osa palvelun sisällön, laadun, asiakasturvallisuuden ja omavalvonnan kehittämistä. Koska laatu ja hyvä hoito voivat tarkoittaa eri asioita henkilöstölle ja asiakkaalle, on systemaattisesti eritavoin kerätty palaute tärkeää saada käyttöön yksikön kehittämisessä.
Palautteen kerääminen
Miten asiakkaat ja heidän läheisensä osallistuvat yksikön toiminnan, laadun ja omavalvonnan kehittämiseen? Miten asiakaspalautetta kerätään?
Asiakas palautetta kerätään palvelusuunnitelman päivityksen yhteydessä, omaisten kanssa yhteistyötä tehdessä, nettisivuilla ja eri tapahtumissa.
Palautteen käsittely ja käyttö toiminnan kehittämisessä
Miten asiakaspalautetta hyödynnetään toiminnan kehittämisessä?
Asiakkaille ja heidän omaisilleen annetaan mahdollisuus vaikuttaa samaansa palveluun antamalla eri vinkkejä ja ideoita toivottavasta yhteistoiminnasta sekä toiminnan kehittämisideoita.
Saatu palaute käydään hallituksen kokouksessa sekä tiimipalverissa kolmen kuukauden välein läpi ja tehdään edistämisehdotukset tarpeen mukaisesti.
4.2.4 Asiakkaan oikeusturva
Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun ilman syrjintää. Asiakasta on kohdeltava hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioittaen. Tosiasialliseen hoitoon ja palveluun liittyvät päätökset tehdään ja toteutetaan asiakkaan ollessa palvelujen piirissä. Palvelun laatuun tai saamaansa kohteluun tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle. Muistutuksen voi tehdä tarvittaessa myös hänen laillinen edustajansa, omainen tai läheinen. Muistutuksen vastaanottajan on käsiteltävä asia ja annettava siihen kirjallinen, perusteltu vastaus kohtuullisessa ajassa.
a) Muistutuksen vastaanottaja
Tuulia Impiö, Katri Sarre, Anna-Stina Määttä p. 0505538665
b) Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot sekä tiedot hänen tarjoamistaan palveluista
Sosiaali- ja potilasasiamiehet numero 050 3415244 Sointula, Maija-Kaisa Saarinen, Sanna Merikratos (sosiaalipalvelut) Oy
Sähköpostiosoitteet: sosiaaliasiamies merikratos.fi
c) Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot sekä tiedot sitä kautta saaduista palveluista
029 553 6901 www.kuluttajaneuvonta.fi
d) Miten yksikön toimintaa koskevat muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset käsitellään ja huomioidaan toiminnan kehittämisessä?
Muistutuksen vastaanottaja ottaa muistutuksen käsittelyyn ja kerää tarvittavat tiedot asian käsittelyyn asiaa hoitaneelta henkilöstöltä. Kerätyn tiedon pohjalta asia käsitellään ja luodaan vastaus muistutuksen antajalle määräaikaan mennessä.
e) Tavoiteaika muistutusten käsittelylle
Muistutuksen käsittelyn aloittamisen aika on viimeistään 7 vuorokauden kuluessa, jolloin annetaan alustava vastaus ja ilmoitetaan asian käsittelyyn ottamisesta. Koko prosessin läpi käymisen tavoite aika 3 viikkoa, jonka aikana vastaus kirjataan, lähetetään sekä käsitellään työntekijöiden kanssa.
6 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA (4.3)
4.3.1 Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta
a) Asiakkaiden fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen
Tuemme asiakkaidemme toimintakykyä erilaisilla aktiviteeteilla, arjen toimintojen ylläpitämisellä sekä harjoittelemalla vuorovaikutustaitoja arjen toiminnoissa. Teemme aktiivista työtä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi yhteistyössä asiakkaitamme hoitavien tahojen kanssa.
b) Lasten ja nuorten liikunta- ja harrastustoiminnan toteutuminen
-
Asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmiin kirjataan tavoitteita, jotka liittyvät päivittäiseen liikkumiseen, ulkoiluun, kuntoutukseen ja kuntouttavaan toimintaan.
Miten asiakkaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja kuntouttavaa toimintaa koskevien tavoitteiden toteutumista seurataan?
Asiakkaiden tavoitteiden toteutumista seurataan asiakkaiden kanssa yhdessä hoito- ja palvelusuunnitelman päivityksen yhteydessä 6kk välein ja tarvittaessa tiheämpääkin. Teemme myös aktiivista yhteistyötä asiakkaidemme hoitavien tahojen sekä asiakkaiden omaisten kanssa asiakkaan näin halutessa.
4.3.2 Ravitsemus
Miten yksikön omavalvonnassa seurataan asiakkaiden riittävää ravinnon ja nesteen saantia sekä ravitsemuksen tasoa?
Asiakkaiden nesteytyksen seuranta hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisesti.
4.3.3 Hygieniakäytännöt
Yksikön hygieniatasolle asetetut laadulliset tavoitteet ja sen toteutumiseksi laaditut toimintaohjeet sekä asiakkaiden yksilölliset hoito- ja palvelusuunnitelmat asettavat omavalvonnan tavoitteet, joihin kuuluvat asiakkaiden henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimisen lisäksi infektioiden ja muiden tarttuvien sairauksien leviämisen estäminen.
Miten yksikössä seurataan yleistä hygieniatasoa ja miten varmistetaan, että asiakkaiden tarpeita vastaavat hygieniakäytännöt toteutuvat laadittujen ohjeiden ja asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmien mukaisesti?
Toteutamme asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisesti hygienian varmistamista sekä huolehdimme asiakkaan hygienian ylläpidosta tarvittaessa asiakkaiden kanssa yhteistyössä. Teemme myös yhteistyötä asiakkaiden omaisten kanssa.
Hygieniakäytännöistä suositellaan laadittavaksi yksikön oma ohje.
4.3.4 Terveyden- ja sairaanhoito
Palvelujen yhdenmukaisen toteutumisen varmistamiseksi on yksikölle laadittava toimintaohjeet asiakkaiden suun terveydenhoidon sekä kiireettömän ja kiireellisen sairaanhoidon järjestämisestä. Toimintayksiköllä on oltava ohje myös äkillisen kuolemantapauksen varalta.
a) Miten yksikössä varmistetaan asiakkaiden hammashoitoa, kiireetöntä sairaanhoitoa, kiireellistä sairaanhoitoa ja äkillistä kuolemantapausta koskevien ohjeiden noudattaminen?
Avustamme asiakasta hoitamaan omaa terveyttään esimerkiksi käyttämällä asiakasta lääkärin vastaanotolla, kuntoutuksessa yms. terveydenhoidollisissa käynneissä. Toteutamme myös kiireetöntä kotisairaanhoitoa, johon kuuluu oma lääkäri konsultointi.
Akuuteissa tilanteissa olemme yhteydessä päivystävään lääkäriin tai akuuttitiimi Alisaan.
b) Miten pitkäaikaissairaiden asiakkaiden terveyttä edistetään ja seurataan?
Edistämme pitkäaikaissairaiden asiakkaiden terveyttä liikunnalla, motivoimalla asiakasta terveellisiin elämän tapoihin sekä kannustamalla asiakasta hankkimaan liikunnallisuutta edistäviä harrasteita. Pyrimme järjestämään myös asiakkaillemme kuntoutusjaksoja yhteistyössä Rovaniemen kaupungin kanssa.
c) Kuka yksikössä vastaa asiakkaiden terveyden- ja sairaanhoidosta?
Yksikössämme vastaa asiakkaiden terveyden ja sairaanhoidosta vastaavat sairaanhoitajat Katri Sarre ja Anna-Stina Määttä yhteistyössä.
4.3.5 Lääkehoito
Turvallinen lääkehoito perustuu säännöllisesti seurattavaan ja päivitettävään lääkehoitosuunnitelmaan. STM:n Turvallinen lääkehoito - oppaassa linjataan muun muassa lääkehoidon toteuttamiseen periaatteet ja siihen liittyvä vastuunjako sekä vähimmäisvaatimukset, jotka jokaisen lääkehoitoa toteuttavan yksikön on täytettävä. Oppaan ohjeet koskevat sekä yksityisiä että julkisia lääkehoitoa toteuttavia palveluntarjoajia. Yksikölle on oppaan mukaan nimettävä lääkehoidon vastuuhenkilö.
a) Miten toimintayksikön lääkehoitosuunnitelmaa seurataan ja päivitetään?
Lääkehoito suunnitelma päivitetään vähintään kerran vuodessa/ tarvittaessa.
Työntekijöiden lääkelupa koulutukset sekä lääkehoidon pätevyys varmistetaan työsuhteen alkaessa sekä perehdytetään työntekijä asiakkaidemme lääkehoitoon.
b) Kuka yksikössä vastaa lääkehoidosta?
Anna-Stina Määttä
4.3.6 Yhteistyö eri toimijoiden kanssa
Sosiaalihuollon asiakas saattaa tarvita useita palveluja yhtäaikaisesti ja iäkkäiden asiakkaiden siirtymät palvelusta toiseen ovat osoittautuneet erityisen riskialttiiksi. Myös lastensuojelun asiakas voi tarvita koulun, terveydenhuollon, psykiatrian, kuntoutuksen tai varhaiskasvatuksen palveluja. Jotta palvelukokonaisuudesta muodostuisi asiakkaan kannalta toimiva ja hänen tarpeitaan vastaava, vaaditaan palvelunantajien välistä yhteistyötä, jossa erityisen tärkeää on tiedonkulku eri toimijoiden välillä.
Miten yhteistyö ja tiedonkulku asiakkaan palvelukokonaisuuteen kuuluvien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajien kanssa toteutetaan?
Yhteistyötä tehdään aktiivisesti kaikkien asiakkaan asioista vastaavien kanssa mm. hoitava yksikkö, sosiaalityöntekijä, kaupungin toimihenkilöt sekä terapeutit. Teemme myös aktiivista yhteistyötä eri alueen palveluntuottajien kesken.
Alihankintana tuotetut palvelut (määräyksen kohta 4.1.1.)
Miten varmistetaan, että alihankintana tuotetut palvelut vastaavat niille asetettuja sisältö-, laatu- ja asiakasturvallisuusvaatimuksia?
Mejän tiimi ei tällä hetkellä käytä alihankkijoita ko. toimialueella.
7 ASIAKASTURVALLISUUS (4.4)
Yhteistyö turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa
Sosiaalihuollon omavalvonta koskee asiakasturvallisuuden osalta sosiaalihuollon lainsäädännöstä tulevia velvoitteita. Palo- ja pelastusturvallisuudesta sekä asumisterveyden turvallisuudesta vastaavat eri viranomaiset kunkin alan oman lainsäädännön perusteella. Asiakasturvallisuuden edistäminen edellyttää kuitenkin yhteistyötä muiden turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa. Palo- ja pelastusviranomaiset asettavat omat velvoitteensa edellyttämällä mm. poistumisturvallisuussuunnitelman ja ilmoitusvelvollisuus palo- ja muista onnettomuusriskeistä pelastusviranomaisille. Asiakasturvallisuutta varmistaa omalta osaltaan myös holhoustoimilain mukainen ilmoitusvelvollisuus maistraatille edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä sekä vanhuspalvelulain mukainen velvollisuus ilmoittaa iäkkäästä henkilöstä, joka on ilmeisen kykenemätön huolehtimaan itsestään. Järjestöissä kehitetään valmiuksia myös iäkkäiden henkilöiden kaltoin kohtelun kohtaamiseen ja ehkäisemiseen.
Miten yksikkö kehittää valmiuksiaan asiakasturvallisuuden parantamiseksi ja miten yhteistyötä tehdään muiden asiakasturvallisuudesta vastaavien viranomaiset ja toimijoiden kanssa?
Työntekijöillä on velvollisuus kirjata ja kertoa esimiehille, mikäli havaitsevat asiakasturvallisuudessa epäkohtia, esimerkiksi asiakkaan voinnin muuttuessa. Yksikön esimies on niissä tilanteissa tarvittaessa yhteydessä viranhaltijaan.
Kartoitus- ja ensikäynnin yhteydessä selvitellään kohteessa noudatettavat käytännöt mm. Jätteiden lajittelu, hätäpoistumistiet, alkusammutusvälineet, ensiaputarvikkeet, mahdollinen pelastussuunnitelma, apuvälineiden käyttöjä hoitotarvikkeiden sijainti (mm.hygieniaan liittyvät tarvikkeet). Asiakasturvallisuudesta huolehditaan asiakkaan toimintakykyä seuraten.
Asiakasturvallisuuden parantamiseksi tehdään tiivistä yhteistyötä tilaajakunnan kanssa mm. yhteisen kouluttautumisen ja osaamisen kehittämisen muodossa.
4.4.1 Henkilöstö
Hoito- ja hoivahenkilöstön määrä, rakenne ja riittävyys sekä sijaisten käytön periaatteet
Henkilöstösuunnittelussa otetaan huomioon toimintaan sovellettava lainsäädäntö, kuten esimerkiksi yksityisessä päivähoidossa varhaiskasvatuslaki ja päivähoitolaki ja lastensuojeluyksiköissä lastensuojelulaki sekä sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annettu laki, joka tuli voimaan 1.3.2016. Jos toiminta on luvanvaraista, otetaan huomioon myös luvassa määritelty henkilöstömitoitus ja rakenne. Tarvittava henkilöstömäärä riippuu asiakkaiden avun tarpeesta, määrästä ja toimintaympäristöstä. Sosiaalipalveluja tuottavissa yksiköissä huomioidaan erityisesti henkilöstön riittävä sosiaalihuollon ammatillinen osaaminen.
Omavalvontasuunnitelmasta pitää käydä ilmi, paljonko yksikössä toimii hoito- ja hoivahenkilöstöä, henkilöstön rakenne (eli koulutus ja työtehtävät) sekä minkälaisia periaatteista on sovittu liittyen sijaisten/varahenkilöstön käyttöön. Julkisesti esillä pidettävään suunnitelmaan ei kirjata työntekijöiden nimiä vaan henkilöstön ammattinimike, työtehtävät, henkilöstömitoitus ja henkilöstön sijoittuminen eri työvuoroihin. Suunnitelmaan kuuluu kirjata myös tieto siitä, miten henkilöstövoimavarojen riittävyys varmistetaan.
a) Mikä on yksikön hoito- ja hoivahenkilöstön määrä ja rakenne?
Tiimiesimies Tuulia Impiö
Kaksi tiimivastaavaa/palveluista vastaavaa sairaanhoitajaa Katri Sarre ja Anna-Stina Määttä
Sairaanhoitajia 2
Palvelupäälliköt Niina Sääskilahti ja Paula Kuru-Keskitalo
Toimistotyöntekijä 1 Sirpa Sääskilahti
Lähihoitajia 9
Hoiva-avustajia 4
Henkilökohtaisia avustajia/siistijöitä 5
b) Mitkä ovat yksikön sijaisten käytön periaatteet?
Asiakas käynnit toteutetaan pääsääntöisesti aina oman henkilöstön voimin sekä tarvittaessa sijaistusta tekevät tarvittaessa töihin kutsuttavat työntekijät, jotka on perehdytetty hyvin asiakastyöhön.
c) Miten henkilöstövoimavarojen riittävyys varmistetaan?
Jatkuvalla rekrytoinnilla, palkkatason tarkistamisella, työhyvinvoinnin ylläpitämisellä ja asiakasmäärät suhteutetaan työntekijä määriin.
Henkilöstön rekrytoinnin periaatteet
Henkilöstön rekrytointia ohjaavat työlainsäädäntö ja työehtosopimukset, joissa määritellään sekä työntekijöiden että työnantajien oikeudet ja velvollisuudet. Erityisesti palkattaessa asiakkaiden kodeissa ja lasten kanssa työskenteleviä työntekijöitä otetaan huomioon erityisesti henkilöiden soveltuvuus ja luotettavuus. Tämän lisäksi yksiköllä voi olla omia henkilöstön rakenteeseen ja osaamiseen liittyviä rekrytointiperiaatteita, joista avoin tiedottaminen on tärkeää niin työn hakijoille kuin työyhteisön työntekijöille.
a) Mitkä ovat yksikön henkilökunnan rekrytointia koskevat periaatteet?
Rekrytoimme työntekijöitä asiakkaiden tarpeet ja toiveet huomioiden. Työntekijälle kerrotaan rekrytoinnin yhteydessä työn kuvaan kuuluvat pätevyysvaatimukset, työsuhteen kesto sekä työn luonne. Osa sopimuksista on osa-aikaisia, toistaiseksi voimassa olevia sekä tarvittaessa töihin kutsuvia.
b) Miten rekrytoinnissa otetaan huomioon erityisesti asiakkaiden kodeissa ja lasten kanssa työskentelevien soveltuvuus ja luotettavuus?
Rekrytoinnin yhteydessä työntekijä perehdytetään työhön toisen työntekijän seurassa, joka arvioi työntekijän mahdollisuudet suoriutua työssä. Jokaisen työntekijän kanssa solmitaan salassapitosopimus, joka vahvistetaan allekirjoituksella.
Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja täydennyskoulutuksesta
Toimintayksikön hoito- ja hoivahenkilöstö perehdytetään asiakastyöhön, asiakastietojen käsittelyyn ja tietosuojaan sekä omavalvonnan toteuttamiseen. Sama koskee myös yksikössä työskenteleviä opiskelijoita ja pitkään töistä poissaolleita. Johtamisen ja koulutuksen merkitys korostuu, kun työyhteisö omaksuu uudenlaista toimintakulttuuria ja suhtautumista asiakkaisiin ja työhön mm. itsemääräämisoikeuden tukemisessa tai omavalvonnassa. Sosiaalihuollon ammattihenkilölaissa säädetään työntekijöiden velvollisuudesta ylläpitää ammatillista osaamistaan ja työnantajien velvollisuudesta mahdollistaa työntekijöiden täydennyskouluttautuminen.
Sosiaalihuoltolaissa (1301/2014) säädetään työntekijän velvollisuudesta (48-49 §) tehdä ilmoitus havaitsemastaan epäkohdasta tai epäkohdan uhasta, joka liittyy asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamiseen. Ilmoitusvelvollisuuden toteuttamisesta on laadittava toimintayksikölle ohjeet, jotka ovat osa omavalvontasuunnitelmaa. Laissa korostetaan, ettei ilmoituksen tehneeseen henkilöön saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia ilmoituksen seurauksena.
Ilmoituksen vastaanottaneen tulee käynnistää toimet epäkohdan tai sen uhan poistamiseksi ja ellei niin tehdä, ilmoituksen tekijän on ilmoitettava asiasta aluehallintovirastolle. Yksikön omavalvonnassa on määritelty, miten riskinhallinnan prosessissa epäkohtiin liittyvät korjaavat toimenpiteet toteutetaan. Jos epäkohta on sellainen, että se on korjattavissa yksikön omavalvonnan menettelyssä, se otetaan välittömästi siellä työn alle. Jos epäkohta on sellainen, että se vaatii järjestämisvastuussa olevan tahon toimenpiteitä, siirretään vastuu korjaavista toimenpiteistä toimivaltaiselle taholle.
a) Miten yksikössä huolehditaan työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdytyksestä asiakastyöhön ja omavalvonnan toteuttamiseen.
Yksikössämme huolehditaan jatkuvasta koulutuksesta sekä perehdytyksestä tarpeiden mukaisesti. Työntekijä perehdytään yksikkömme arvoihin, tehtäviin sekä asiakastyöhön tiimi keskeisesti. Kokoamme myös perehdytys kansion, jonka käymme läpi työntekijän kanssa. Työntekijä perehdytetään käyttämään myös potilastietojärjestelmää oikeaoppisesti säädökset huomioiden.
- Miten henkilökunnan velvollisuus tehdä ilmoitus asiakkaan palveluun liittyvistä epäkohdista tai niiden uhista on järjestetty ja miten epäkohtailmoitukset käsitellään sekä tiedot siitä, miten korjaavat toimenpiteet toteutetaan yksikön omavalvonnassa (katso riskinhallinta).
c) Miten henkilökunnan täydennyskoulutus järjestetään?
Järjestämme työntekijöillemme koulutusta tarvittaessa/mahdollisuuksien mukaan.
4.4.2 Toimitilat
Omavalvontasuunnitelmaan laaditaan kuvaus toiminnassa käytettävistä tiloista ja niiden käytön periaatteista. Suunnitelmassa kuvataan muun muassa asiakkaiden sijoittamiseen liittyvät käytännöt: esimerkiksi miten asiakkaat sijoitetaan huoneisiin tai miten varmistetaan heidän yksityisyyden suojan toteutuminen. Suunnitelmasta käy myös ilmi, miten asukkaiden omaisten vierailut tai mahdolliset yöpymiset voidaan järjestää.
Muita kysymyksiä suunnittelun tueksi:
- Mitä yhteisiä/julkisia tiloja yksikössä on ja ketkä niitä käyttävät?
- Miten asukas (lapsi/nuori/ iäkäs) voi vaikuttaa oman huoneensa/asuntonsa sisustukseen
- Käytetäänkö asukkaan henkilökohtaisia tiloja muuhun tarkoitukseen, jos asukas on pitkään poissa.
Tilojen käytön periaatteet
Yksikkömme toimistotila Pujottelijantie 16A, 96600 Rovaniemi toimii yrityksemme hallinnollisena toimitilana. Lisäksi Sivutie 7 as.28 sijaitsee kotihoidon toimistotilat, jotka on tarkoitettu henkilökunnan taukotilaksi sekä työskentelytilaksi.
Miten yksikön siivous ja pyykkihuolto on järjestetty?
Toimistotilat huolletaan/siivotaan kerran viikossa. Pyykkihuoltoa ei tällä hetkellä ole.
4.4.3 Teknologiset ratkaisut
Henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuudesta huolehditaan erilaisilla kulunvalvontakameroilla sekä hälytys- ja kutsulaitteilla. Omavalvontasuunnitelmassa kuvataan käytössä olevien laitteiden käytön periaatteet eli esimerkiksi, ovatko kamerat tallentavia vai eivät, mihin laitteita sijoitetaan, mihin tarkoitukseen niitä käytetään ja kuka niiden asianmukaisesta käytöstä vastaa. Suunnitelmaan kirjataan mm. kotihoidon asiakkaiden turvapuhelinten hankintaan liittyvä periaatteet ja käytännöt sekä niiden käytön ohjaamisesta ja toimintavarmuudesta vastaava työntekijä.
-
Miten asiakkaiden henkilökohtaisessa käytössä olevien turva- ja kutsulaitteiden toimivuus ja hälytyksiin vastaaminen varmistetaan?
Emme toimita asiakkaillemme turvapalveluja, mutta varmistamme turvalaitteiden toimivuuden säännöllisesti 1xkuukaudessa.
Turva- ja kutsulaitteiden toimintavarmuudesta vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot?
Sirpa Sääskilahti
4.4.4 Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet
Sosiaalihuollon yksiköissä käytetään paljon erilaisia terveydenhuollon laitteiksi ja tarvikkeiksi luokiteltuja välineitä ja hoitotarvikkeita, joihin liittyvistä käytännöistä säädetään terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetussa laissa (629/2010). Terveydenhuollon laitteella tarkoitetaan instrumenttia, laitteistoa, välinettä, ohjelmistoa, materiaalia tai muuta yksinään tai yhdistelmänä käytettävää laitetta tai tarviketta, jonka valmistaja on tarkoittanut muun muassa sairauden tai vamman diagnosointiin, ehkäisyyn, tarkkailuun, hoitoon, lievitykseen tai anatomian tai fysiologisen toiminnon tutkimukseen tai korvaamiseen. Hoitoon käytettäviä laitteita ovat mm. pyörätuolit, rollaattorit, sairaalasängyt, nostolaitteet, verensokeri-, kuume- ja verenpainemittarit, kuulolaitteet, haavasidokset ym. vastaavat. Valviran määräyksessä 4/2010 annetaan ohjeet terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden aiheuttamista vaaratilanteista tehtävistä ilmoituksista.
Terveydenhuollon ammattimaista käyttäjää koskevat velvoitteet on määritelty laissa (24-26 §). Organisaation on nimettävä vastuuhenkilö, joka vastaa siitä, että yksikössä noudatetaan terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annettua lakia ja sen nojalla annettuja säädöksiä. Ammattimaisella käyttäjällä tarkoitetaan ...
Miten varmistetaan asiakkaiden tarvitsemien apuvälineiden ja terveydenhuollon laitteiden hankinnan, käytön ohjauksen ja huollon asianmukainen toteutuminen?
Jos havaitsemme asiakkaan apuvälineen kunnossa ongelmia, olemme tästä yhteydessä asiakaan asioista vastaavan tahon kanssa.
Miten varmistetaan, että terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista tehdään asianmukaiset vaaratilanneilmoitukset?
Teemme asianmukaiset ilmoitukset yhteistyö tahoillemme havaitessamme turvallisuus poikkeamia
Terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot
Tuulia Impiö ja Anna-Stina Määttä p. 0505538665
Evondos laitteiden ylläpitäminen Anna-Stina Määttä sekä Sirpa Sääskilahti
Hoitotarvikkeista vastaa Paula Kuru-Keskitalo
8 ASIAKAS JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY (4.5)
Sosiaalihuollossa asiakas- ja potilastiedot ovat arkaluonteisia, salassa pidettäviä henkilötietoja. Hyvältä tietojen käsittelyltä edellytetään, että se on suunniteltua koko käsittelyn alusta kirjaamisesta alkaen tietojen hävittämiseen. Rekisterinpitäjän on rekisteriselosteessa määriteltävä, mitä asiakasta koskevia tietoja paleluntuottaja rekisteriin tallentaa, mihin niitä käytetään ja minne tietoja säännönmukaisesti luovutetaan sekä tietojen suojauksen periaatteet. Samaan henkilörekisteriin luetaan kuuluviksi kaikki ne tiedot, joita käytetään samassa käyttötarkoituksessa. Asiakkaan suostumus ja tietojen käyttötarkoitus määrittävät eri toimijoiden oikeuksia käyttää eri rekistereihin kirjattuja asiakas- ja potilastietoja. Sosiaalihuollon asiakastietojen salassapidosta ja luovuttamisesta säädetään sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa ja terveydenhuollon potilastietojen käytöstä vastaavasti potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa. Terveydenhuollon ammattihenkilön kirjaamat sairaudenhoitoa koskevat tiedot ovat potilastietoja ja siten eri käyttötarkoitukseen tarkoitettuja tietoja, jotka kirjataan eri rekisteriin kuin sosiaalihuollon asiakastiedot.
Palveluntuottajan on laadittava sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) 19 h §:n mukainen tietoturvaan ja tietosuojaan sekä tietojärjestelmien käyttöön liittyvä omavalvontasuunnitelma. Tietosuojan omavalvontaan kuuluu velvollisuus ilmoittaa tietojärjestelmän valmistajalle, jos palvelunantaja havaitsee järjestelmässä olennaisten vaatimusten täyttymisessä merkittäviä poikkeamia. Jos poikkeama voi aiheuttaa merkittävän riskin potilasturvallisuudelle, tietoturvalle tai tietosuojalle, siitä on ilmoitettava Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle. Laissa säädetään velvollisuudesta laatia asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset ohjeet tietojärjestelmien yhteyteen.
Koska sosiaalipalveluja annettaessa asiakkaiden tiedoista muodostuu henkilörekisteri tai -rekistereitä (henkilötietolaki 10 §), tästä syntyy myös velvoite informoida asiakkaita henkilötietojen tulevasta käsittelystä sekä rekisteröidyn oikeuksista. Laatimalla rekisteriselostetta hieman laajempi tietosuojaseloste toteutuu samalla myös tämä lainmukainen asiakkaiden informointi.
Rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa tietonsa ja vaatia tarvittaessa niiden korjaamista. Tarkastuspyyntö ja korjaamisvaatimus voidaan esittää rekisterinpitäjälle lomakkeella. Jos rekisterinpitäjä ei anna pyydettyjä tietoja tai kieltäytyy tekemästä vaadittuja korjauksia, rekisterinpitäjän on annettava kirjallinen päätös kieltäytymisestä ja sen perusteista.
Kun asiakkaan palvelukokonaisuus muodostuu sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon palveluista, on tietojenkäsittelyä suunnitellessa huomioitava erityisesti sosiaalihuollon asiakastietojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjatietojen erillisyys. Tietojen käsittelyä suunniteltaessa on otettava huomioon, että sosiaalihuollon asiakastiedot ja terveydenhuollon tiedot kirjataan erillisiin asiakirjoihin.
a) Miten varmistetaan, että toimintayksikössä noudatetaan tietosuojaan ja henkilötietojen käsittelyyn liittyvä lainsäädäntöä sekä yksikölle laadittuja asiakas- ja potilastietojen kirjaamiseen liittyviä ohjeita ja viranomaismääräyksiä?
Työntekijämme koulutetaan tietosuojan laadukkaaseen ylläpitämiseen sekä työntekijän allekirjoittaa salassapitosopimuksen aloittaessaan työskentelyn Mejän tiimissä.
b) Miten huolehditaan henkilöstön ja harjoittelijoiden henkilötietojen käsittelyyn ja tietoturvaan liittyvästä perehdytyksestä ja täydennyskoulutuksesta?
Työntekijä/harjoittelija perehdytetään aina henkilötietojen käsittelyyn ja tietoturvaan liittyvissä asioissa ennen työskentelyn aloittamista.
c) Missä yksikkönne rekisteriseloste tai tietosuojaseloste on julkisesti nähtävissä? Jos yksikölle on laadittu vain rekisteriseloste, miten asiakasta informoidaan tietojen käsittelyyn liittyvistä kysymyksistä?
Yksikön toimipaikassa Pujottelijantie 16A, 96600 Rovaniemi
d) Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot
Tuulia Impiö, Pujottelijantie 16A, 96600 Rovaniemi
9 YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA
Asiakkailta, henkilökunnalta ja riskinhallinnan kautta saadut kehittämistarpeet ja aikataulu korjaavien toimenpiteiden toteuttamisesta.
Yksikkökohtaista tietoa palvelun laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisen tarpeista saadaan useista eri lähteistä. Riskinhallinnan prosessissa käsitellään kaikki epäkohtailmoitukset ja tietoon tulleet kehittämistarpeet ja niille sovitaan riskin vakavuudesta riippuen suunnitelma, miten asia hoidetaan kuntoon.
Kaikki tulleet palautteet ja poikkeamat kirjataan poikkeama seuranta kaavakkeelle, joka toimitetaan vastaaville henkilöille. Vastaava esimies tekee tarvittavat toimenpiteet palautteen ratkaisemiseksi sekä toiminnan korjaamiseksi. Tulleet ja käsitellyt poikkeamat ja palautteet käydään läpi henkilöstöpalaverissa 3kk. välein.
10 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA (5)
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa toimintayksikön vastaava johtaja.
Paikka ja päiväys
Rovaniemellä 26.4.2022
Allekirjoitus
Tuulia Impiö